Szervízünk Bosch Gépjármű diagnosztikai rendszert használ

autó szerviz - műszaki vizsga - futómű állítás

A Bosch név a szakmabelieknek alapból sokat mond, így értelmetlen magyarázkodni: Íme a világ egyik legjobb, és legnagyobb tudású diagnosztikai berendezése. Mi is szeretjük a minőséget, így szervizünk is ezt az eszközt használja.

autó szerviz - műszaki vizsga - futómű állítás

Amit a gépjármű diagnosztikáról tudni érdemes:

Napjaink korszerű gépjárművek számítógépek irányítják. Alighanem ön is egy ilyen autót vezet. Az autó számítógépe el van látva öndiagnosztika, (önellenőrzési) funkcióval, melynek lényege, hogy érzékeli jeladóit, beavatkozóit, és ha hibát észlel kigyújtja a „MIL” vagy más néven a motorkontroll lámpát. Ilyenkor hibakód tárolódik a számítógép [ECU] hibatároló memóriájában. A hibakódokat a hozzá szükséges célszerszámmal, célműszerrel lehet kiolvasni, és elkezdeni a hiba valós okának feltárását. Kezdetben ezeket OBD (On Board Diagnosis) azaz fedélzeti diagnosztikával ellátott rendszereknek hívták. Később megjelent az OBD2, ahol már az egységesített trapéz alapú diagnosztikai csatlakozás áll rendelkezésünkre az utastérben.
Minden ilyen rendszerben gyártott gépkocsinak rendelkeznie kell a motor nem tökéletes üzemét jelző, műszerfalra szerelt lámpával /MIL/ és egy külső ellenőrzést lehetővé tévő csatlakozóval.
Figyelmeztető motorkontroll, avagy MIL lámpák szimbólumai:

autó szerviz - műszaki vizsga - futómű állítás

Az alábbi szolgáltatásokat tudjuk nyújtani:

  • Hibakód olvasás/törlés Motorvezérlő, ABS, Légzsák, stb rendszerekben
  • Élő adatok lehívása
  • Beavatkozó teszt
  • ABS impulzuskerék teszt
  • Szerviz intervallum (inspekció) visszaállítás

Természetesen elengedhetetlen, hogy az ön járműve is támogassa ezeket a protokollokat.

Hogy működik az EOBD ?

Az EOBD (European On Board Diagnosis) az EURO III normához kapcsolódó európai szabályozás. Az OBD2-nek az a feladata, hogy jelezzen a gépjárművezetőnek a motor diagnosztikai jelzőlámpája által bármely, károsanyag-kibocsátással kapcsolatos hibát.

MIL lámpa

Az EOBD egy beépített felügyeleti rendszer, amelynek két fő funkciója van: Észleli a gépjármű környezetvédelmi berendezéseinek meghibásodásait. Jelzi a vezetőnek azon meghibásodásokat, amelyek a károsanyag-kibocsátás küszöbértékének túllépését eredményezi EOBD diagnosztika által figyelt elemek A computer állandóan felügyeli a következő elemeket:

Benzines járművek esetén:

  • A gyújtáskihagyásokat.
  • A katalizátor hatékonyságát.
  • A lambda-szondák állapotát.
  • Az összes alkotóelemet, vagy rendszert, amelynek meghibásodása okozhatja a károsanyag-kibocsátási határértékek túllépését.
  • Az üzemanyagtank szellőztető mágnes szelep működését

Dízel járművek esetén:

  • A katalizátor hatékonyságát.
  • A részecskeszűrő működőképességét.
  • Az összes alkotóelemet, vagy rendszert, amelynek meghibásodása okozhatja a károsanyag-kibocsátási határértékek túllépését.
  • A küszöbérték túllépése esetén, a motordiagnosztikai jelzőlámpa kigyullad, és a hibát az elektronika eltárolja.

A lámpa kigyullad, amikor a meghibásodás a károsanyag-kibocsátás növekedését eredményezi. A lámpa villog gyújtáskihagyások esetén, mert a katalizátor meghibásodhat. A lámpa csakis a motor rongálódásának veszélye, vagy a közlekedés biztonságának veszélyeztetése esetén lép működésbe.

A computer csak azután törölheti az átmeneti hibát, ha 40 felmelegítési ciklus alatt nem jelenik meg újra. Egy felmelegedési ciklus a gépjárműnek egy működési időtartama, amely elégséges ahhoz, hogy a legalább 22 fokra lehűlt motor hőmérséklete a motor elindítását követően 70 fokot érjen el.

Bővebben az OBD és OBD2-ről:

OBD (On Board Diagnosis) fedélzeti diagnosztikát az USA-ban vezették be az 1988-as modellévtől kötelezően. A műszaki előírásokat a SAE (Society of Automobile Engineers) szabványok tartalmazzák. Az OBD-I szerint ellenőrizni kell az emisszió korlátozó azon rendszereit melyek a központi vezérléssel kapcsolatban állnak. A keletkező hibák kijelzéséhez a műszerfalon elhelyezett MIL (Malfunction Indicator Light) lámpát helyeznek el.

A keletkezett hibát villogókódokkal vagy arra alkalmas kiolvasóval ( interfész ) lehet meghatározni. Az európai autógyártók részre az előírásokat az ISO (International Organization for Standardization) szabályozza. Alapnorma az ISO 9141,mely tartalmazza pl.: a diagnosztikai csatlakozó adatait,valamint a diagnosztika műszer adatait (csatlakozási paraméterek,protokoll,adatforgalom jellemzői).

Az OBD szabványt 1994-ben felváltotta a szabványos OBD2.

USA-ban készült gépjárműveknél 1996-tól kötelező az OBD2. Európában az Otto motoros gépjárműveknél 2001-től a dízel üzemű autóknál 2003-tól és a teherautóknál 2005-től kötelező az OBD II szabvány használata. A hibakódok kiolvasása csak arra alkalmas rendszerteszterrel ( Generic Scantool ) lehetséges. A diagnosztika csatlakozó szabványát és lábkiosztását a SAE J1962 ajánlás tartalmazza. Az ajánlás tartalmát az ISO 9141-2 szabvány változatlanul átveszi(CARB-ISO csatlakozó).

Az OBD2 csatlakozón kiolvasott hibakódok ( DTC ) paraméterei és értékei minden járműnél azonos jelentéssel bírnak,de a hibakódok kiolvasásához használt adat protokoll gyártók szerint különbözhet. GM járművek a SAE J1850 VPW (Variable Pulse Widht Modulation),Ford a SAE J1850 PWM ( Pulse Widht Modulation ),európai és ázsiai autók általában az ISO 9141 szabvány protokollt használják a hibakód kiolvasásához. A 16 pólusú csatlakozó bekötése alapján beazonosítható,hogy milyen protokollt használó gépjárművel van dolgunk.