Klímarendszer karbantartás
A klíma, az a berendezés az autónkban, ami folyamatosan képes az utastér hőmérsékletének szabályozására, jellemzően hűtésére. A rendszer működtetése egyszerű, tulajdonképpen egy gomb megnyomásával már indítható is a hűtés. A kapcsoló segítségével egy szivattyút indítunk be, ami hűtőközeget juttat a klímarendszer elemein keresztül az utastérben lévő belső elpárologtatóba, ami hőt von el az utastérből, ezáltal csökkenti annak hőmérsékletét. A klímarendszer sok területen igényel karbantartást, ebben a cikkben összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat.
Klímatöltés
Teljesen természetes dolog, hogy a klímaberendezés az idő előrehaladtával veszít hatásfokából. A hűtőközeg, vagy pongyolán fogalmazva: klímagáz, természetes úton elszökik a klímarendszerből, így érdemes szezononként leellenőrizni a hűtőközeg mennyiségét. Vállaljuk R134a típusú hűtőközeggel ellátott klímarendszerek feltöltését, karbantartását.
Klíma nyomáspróba
Előfordulhat, hogy az utolsó klímatöltés óta feltűnően kevés a hűtőközeg mennyisége, esetleg teljesen üres a rendszer. Ebben az esetben vállaljuk a klímarendszer nyomáspróbáját, amely egy tömítettségi teszt, és segítségével megállapíthatjuk, lyukas-e a rendszer és ha igen, nagyban segít behatárolni a problémás területet.
Utastér / pollenszűrő csere
A klímaberendezés pollenszűrőjének nehéz dolga van: kiszűri a levegőből a port, a szennyeződéseket és a polleneket – az óránként akár 300 m3 kívülről beáramló levegőből is. így könnyen elképzelhető, hogy hozzávetőlegesen 1 év elteltével telítődik és cserére szorul. A rosszul karbantartott klímaberendezések elpárologtatója a szellőztetőrendszer részét képezi és az esetek nagy részében a műszerfal alatt, sötét és nyirkos környezetben helyezkedik el. A baktériumok, gombák és a mikroorganizmusok itt ideális élettérre találnak. A kórokozók ezután a szellőztetőrendszeren keresztül bejutnak a jármű utasterébe. érzékeny embereknél allergiás reakciókat váltanak ki – tüsszögést, köhögést és könnyező szemeket. Ezért ne várjon a karbantartással, míg a kellemetlen szagok drámai módon hívják fel figyelmét az egészségét fenyegető veszélyekre. Hisz már az elpárologtató rendszeres fertőtlenítése is megoldja a problémát: tartósan elpusztít minden kórokozót, a klímaberendezés pedig továbbra sem veszélyezteti egészségét. A képen egy régi (igen, sajnos még ennél is tud rosszabbul kinézni egy csere érett utastérszűrő), és egy új szűrő látható összehasonlításképp.
Klímarendszer / utastér fertőtlenítés
Ebben az esetben az egész autó utasterét fertőtlenítjük. Klímafertőtlenítő berendezésünkkel ózont juttatunk a gépkocsiba, amit a klímarendszerrel folyamatosan keringetünk. Az ózon az elérhetetlen részeket is fertőtleníti. A kárpitokban esetlegesen előforduló atkákat elpusztítja. A vírusokat, baktériumokat, gombákat maradéktalanul elpusztítja, és megelőzi azok újbóli kifejlődését. A biztonsági övről, a gombokról, a kormánykerékről, a váltógombról, stb. mind-mind megöli a kezünkkel bejuttatott fertőzéseket is. Az ózont már a fogászatban is használják. Az ózon az egyik legerősebb fertőtlenítő anyag, ami 600-3000-szer hatékonyabb fertőtlenítő hatású, mint a klór. Minden mikroorganizmust, mint például baktériumok, vírusok, penész, gomba, elpusztítja, megsemmisíti.
Fontos megjegyezni, hogy a klímafertőtlenítést minden esetben utastérszűrő cserével együtt érdemes alkalmazni. Az utastéri szűrők éppen azt tartják magukban, amit Ön nem szeretne belélegezni: a levegőben található káros anyagokat:
- port
- virágport
- a kipufogógáz káros összetevőit
- valamint sok ezer egyéb más baktériumot
Az utastérszűrők hagyományos és aktívszenes kivitelben egyaránt elérhetőek (ez utóbbi anyag képes magában tartani a kellemetlen szagú, illetve mérgező gázokat).
FONTOS! Ajánlott az utastérszűrőt minden 12.000 km megtétele után, vagy szezononként (évente) cserélni. Különösen a tél végén javasoljuk a szűrő cseréjét, mivel az őszi-téli szezon alatt összegyűlt szennyeződés és nedvesség ideális táptalajt biztosít a baktériumoknak és a gombáknak, ami az utastéri levegő jelentős minőségromlását okozhatja.