Gumiabroncs nyomás érzékelő (TPMS) szerelése, felprogramozása
Mi is a TPMS rendszer?
A fedélzeti számítógép felügyeli a gumiabroncsok aktuális nyomását, és ezekhez az információkhoz érzékelők segítségével jut hozzá.
Az EU-ban 2014. november 1. után forgalomba hozott új gyártású autók esetén kötelező széria tartozék a TPMS (tire-pressure monitoring system), magyarul az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer.
Kétféle rendszert alkalmaznak a gyártók:
Az indirekt rendszer az adatokat az ABS szenzorból nyeri. Az abroncsok belsejében nincsenek szenzorok. A rendszer csak menet közben működik, alacsony nyomás vagy defekt esetén figyelmeztet. A direkt rendszernél az abroncs belsejében elhelyezett, vezeték nélküli, elemes szenzorok mérik a nyomást. A szenzorok jellemzően a szelepbe vannak beépítve.
Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer előnyei:
Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer telepítése nem véletlen kötelező az új autók esetén. A TPMS rendszer számos előnnyel szolgálat a sofőr és környezete számára is. Az alábbiakban a TPMS rendszer legfontosabb előnyeit gyűjtöttük össze:
Jelez a TPMS rendszer? Ezt érdemes tenni!
Hirtelen felvillant a műszerfalon egy autó kerék piktogram és egy felkiáltójel? Jó eséllyel a TPMS rendszer jelzett. Fontos tudni, hogy a jelzés nem minden esetben az abroncsnyomásra vonatkozik. Kétféle jelzést adhat a TPMS rendszer:
A szelepeken lévő elemek 4-5 év után lemerülnek, ezek nem cserélhetők, ezért új nyomás-ellenőrző szelepeket kell vásárolni. Sajnos egyes autótípusok esetén nem elég a szeleppel előre tudatni, hogy milyen autó típushoz lesz párosítva, de még az autó diagnosztikai rendszerét is programozni szükséges.
Egy biztos: a guminyomás szenzor lámpája ugyanúgy nem világíthat az autóban, mint például a légzsákoké (SRS) vagy a blokkolásgátlóé (ABS), vagy bármilyen egyéb rendszeré. Természetesen műszaki vizsgán sem fog megfelelni az autó, hibás TPMS rendszer esetén.