Lengéscsillapító mérés
Mi a lengéscsillapítók feladata?
Lényegében a lengéscsillapítók két dolgot csinálnak. A rugók és a futómű mozgásának szabályozásán kívül a lengéscsillapítók az abroncsokat a talajon tartják. Nyugalmi állapotban vagy mozgásban a gumiabroncsok alsó felülete az egyetlen része, amely érintkezik az úttal. Bármikor, amikor egy gumiabroncs talajjal való érintkezése megszakad vagy csökken, a vezetési, kormányzási és fékezési képesség csökken.
Az autó futóművének kétségtelenül egyik legfontosabb alkatrésze a lengéscsillapító. Szemrevételezéses megvizsgáláson túl, csak is direkt erre a célra fejlesztett lengéscsillapító mérő berendezéssel lehet megmérni lengéscsillapítónk hatásosságát.
A lengéscsillapító legfontosabb szerepe: úton tartja a gumiabroncsot, csökkentve a lengéseket, ezáltal növelve a tapadást, irányíthatóságot és komfortot.A lengéscsillapítók a többi autóalkatrészhez hasonlóan elkopnak, romló menetstabilitást okoznak. Sokan nem veszik észre, hogy elérték vagy akár át is lépték a biztonsági határt. Fontos észben tartani, hogy műszaki vizsgán is mérik autónk lengéscsillapítójának hatásosságát. A lengéscsillapító műszaki alap követelményeit jogszabály írja elő.
A lengéscsillapító állapota hatással van a következőkre:
- A lengéscsillapítók rossz állapota annál jobban növeli a féktávolságot, minél rosszabb állapotban van az úttest.
- Ha a lengéscsillapítók rossz állapotban vannak, az autó erőtlenül reagál, „rápréselődik” a futóműre.
- A gumik rossz körülmények között dolgoznak, mert egyenetlen mozgásra kényszerülnek. Csökken a tapadás, a kopás mértéke nő.
- Az autóban utazók fékezéskor erőteljesen „lesüllyednek”, gyorsításkor felemelkednek, kanyarban pedig a gépkocsi hintázik, billeg. Mindezt tovább erősítik az állandó hullámzások, rezgések.